Start kampanii Wspieram Sukces Kobiet zachęcającej Polki do udziału w wyborach. W projekt zaangażowali się znani i lubiani

Projekt „Wspieram Sukces Kobiet” Fundacji SPS ma na celu zachęcenie kobiet do aktywnego uczestnictwa w wyborach i nie jest związany z żadnym komitetem wyborczym ani partią polityczną. W akcję zaangażowane są znane i cenione liderki opinii, takie jak Małgorzata Rozenek-Majdan, Aleksandra i Michał Żebrowscy, Justyna Szyc-Nagłowska, Magdalena Mołek, Joanna Koroniewska, Karolina Ferenstein-Kraśko, Aleksandra Domańska, Lara Gessler, Zofia Zborowska, Monika Mrozowska, Aleksandra Kwaśniewska, Natalia Klimas-Bober, Martyna Kaczmarek i Krzysztof Jankes Jankowski. Każdy może wziąć udział w kampanii poprzez udostępnianie materiałów dostępnych na stronie internetowej projektu i korzystając z mediów społecznościowych.

Kampania „Wspieram Sukces Kobiet” została zainicjowana przez Fundację SPS przy wsparciu merytorycznym Uniwersytetu SWPS. Jej celem jest zachęcenie kobiet do udziału w wyborach oraz zwrócenie uwagi na kwestie istotne dla Polek, co może przyczynić się do zwiększenia frekwencji wyborczej. Kampania ma również na celu podkreślenie znaczenia zaangażowania kobiet w debacie nad priorytetami rozwojowymi Polski.

Chociaż kobiety mają prawa wyborcze od ponad stu lat, to niemal połowa z nich nie jest pewna, czy weźmie udział w wyborach. Według danych Ipsos z marca 2023 roku, tylko 55 proc. kobiet w wieku 18-39 lat i 56 proc. w wieku 40-59 lat zadeklarowało pewność głosowania. Istnieją także trudności, z którymi kobiety borykają się w życiu publicznym, takie jak przemoc domowa i brak instytucji opieki nad dziećmi w wielu gminach, co ogranicza możliwości zawodowe kobiet po urodzeniu dziecka.

Każdy może włączyć się w kampanię, korzystając z materiałów dostępnych na stronie wspieramsukceskobiet.pl, takich jak logo, plakaty czy grafiki. Zachęca się do udostępniania tych materiałów wśród znajomych, wysyłania pocztówek do rodziny, wywieszania plakatów w oknach i dzielenia się nimi w mediach społecznościowych. Sklepy internetowe, lokale usługowe i inne miejsca odwiedzane przez kobiety są również zachęcane do włączenia się w kampanię.

Przeczytaj też:  Czy można złożyć zamówienie na catering dietetyczny na obiad?

Badania przeprowadzone przez Fundację SPS wskazują, że przemoc wobec kobiet jest problemem istotnym dla 89 proc. badanych. Inne ważne kwestie to brak żłobków i przedszkoli (77 proc.), ubóstwo starszych kobiet (72 proc.), wsparcie dla kobiet w ciąży i matek (72 proc.), ograniczone możliwości pracy z powodu opieki nad dziećmi (69 proc.), ochrona środowiska (64 proc.), urlopy macierzyńskie i tacierzyńskie (64 proc.), wsparcie dla matek samotnie wychowujących dzieci oraz zmiany w prawie alimentacyjnym (63 proc.).

Badanie Fundacji SPS wykazało, że co dziesiąta kobieta, która nie głosuje, jest rozczarowana politykami. Najczęstsze powody nieuczestnictwa w wyborach to brak programu żadnej partii (29 proc.), brak czasu lub możliwości dojazdu (23 proc.), brak zainteresowania polityką lub nieznajomość programów wyborczych (14 proc.) oraz rozczarowanie politykami, na których głosowano w przeszłości (11 proc.).

Kampanii „Wspieram Sukces Kobiet” towarzyszy dobrowolna i nieanonimowa ankieta dla kandydatów i kandydatek ubiegających się o mandat posła w wyborach do Sejmu RP, które odbędą się 15 października. Ankieta ma na celu zweryfikowanie poglądów kandydatów na kwestie istotne z perspektywy kobiet, które wpływają na ich życie codzienne, ekonomiczne, polityczne i społeczne. Wyniki audytu zostaną opublikowane na stronie wspieramsukceskobiet.pl.

Więcej informacji na temat kampanii „Wspieram Sukces Kobiet” oraz materiały wizualne są dostępne na stronie wspieramsukceskobiet.pl, a informacje dotyczące ankiety dla kandydatów można znaleźć w zakładce „dla wyborców”. Badanie CAWI przeprowadzono na grupie 18 711 kobiet, uwzględniając różne grupy wiekowe i status społeczny.