PARS (Polskie Amazonki Ruch Społeczny) podsumowuje pierwszy rok działalności Centrum Kryzysowego i rozpoczyna kampanię „Plaster na Raka”

Otrzymanie diagnozy nowotworowej jest chwilą przełomową w życiu wielu pacjentów, której towarzyszą głównie lęk, niewiedza i poczucie zagubienia. Centrum Kryzysowe powstało jako odpowiedź na te trudne emocje, oferując kompleksowe wsparcie pacjentom i ich bliskim w trakcie leczenia onkologicznego. W pierwszym roku funkcjonowania korzystało z niego blisko 50 tys. osób. PARS (Polskie Amazonki Ruch Społeczny) nie zwalnia tempa i planuje rozbudowę Centrum Kryzysowego. Dodatkowo, poprzez kampanię społeczną „Plaster na Raka,” stawia sobie za cel pokazanie, jak skutecznie radzić sobie z diagnozą nowotworową i procesem leczenia.

Centrum Kryzysowe (www.centrumkryzysowe.org.pl) wraz z bezpłatną infolinią pod numerem 22 105 55 30 to kompleksowa platforma merytoryczna i psychologiczna dla pacjentów onkologicznych i ich bliskich. Zgromadzone informacje pomagają pacjentom zrozumieć system opieki zdrowotnej, znać swoje prawa oraz możliwości związane z leczeniem.

Tylko w pierwszym roku działalności Centrum Kryzysowego z platformy skorzystało aż 47 tys. osób a z infolinii  1200. Tendencja jest wzrostowa i miesięcznie Centrum Kryzysowe odwiedza 10 tys. użytkowników. Bardzo nas cieszy, że pomogłyśmy tak wielu pacjentom, bo w tworzenie tego miejsca wkładamy ogrom pracy i serca. To dla nas motywacja do tego, aby je rozwijać i dotrzeć do kolejnych osób, które potrzebują wsparcia w leczeniu nowotworu. Dlatego też w kolejnym roku działalności Centrum Kryzysowego ruszamy z kampanią „Plaster na raka”. Chcemy pokazać, że diagnoza nie jest końcem, ale początkiem nowego rozdziału, który można aktywnie kształtować. Stale będziemy też rozbudowywać Centrum Kryzysowe o nowe obszary chorób. Rozbudowujemy też współpracę z koordynatorami onkologicznymi  — komentuje Elżbieta Kozik, prezeska zarządu stowarzyszenia PARS (Polskie Amazonki Ruch Społeczny).

Plaster nie przykryje problemu

Badanie społeczne przeprowadzone przez PARS w 2023 roku na grupie ponad 1000 pacjentek z rakiem piersi pokazało, że dla 90% z nich świadomość i wiedza na temat procesu diagnozy i leczenia znacząco wpływają na życie w trakcie choroby. Kampania „Plaster na Raka” jest inicjatywą, która ma przeciwdziałać wyparciu problemu na wczesnym etapie choroby. Historie pacjentów, takie jak ta Ewy, bohaterki kampanii, ukazują, że „Plaster” jest dla nich symbolicznym narzędziem radzenia sobie z diagnozą, umożliwiając chwilowe oderwanie się od myśli o chorobie.

Plaster na raka w moim przypadku na początku był symbolicznym „zakryciem” problemu. Chciałam, choć na chwilę móc nie myśleć o tym, że „coś” niepokojącego pojawiło się na moim udzie. Nakleiłam plaster. Jak się niedługo potem okazało… na raka. Kiedy coś nietypowego dzieje się z ciałem, próbujemy to bagatelizować, nie myśleć o tym. Trzeba jednak działać. 

Centrum Kryzysowe plastrem na poczucie zagubienia

Centrum Kryzysowe jest platformą, która zapewnia pacjentom i ich bliskim dostęp do aktualnej wiedzy medycznej, wsparcia psychologicznego i socjalnego oraz informacji o ośrodkach diagnostycznych i leczniczych. Prowadzi pacjentów krok po kroku przez różne etapy choroby, dostarczając rzetelne informacje przygotowane przez praktykujących lekarzy.

Stale się rozwijamy i na kolejny rok działalności Centrum Kryzysowego, oprócz kampanii „Plaster na raka”, mamy zaplanowany rozwój nowych obszarów – rak endometrium i szyjki macicy – uzupełnią nam wszystkie nowotwory kobiece. Dodatkowo zostaną opracowane materiały nt. raka nerki, chłoniaka Hodgkina, raka tarczycy, nowotworów głowy i szyi, raka jelita grubego, raka prostaty i raka pęcherza moczowego. Ważnym punktem będzie także poszerzenie strony o kontakty do koordynatorów onkologicznych w poszczególnych ośrodkach. Do specjalistów obsługujących naszą infolinię: psychoonkologa, coacha kryzysowego, dietetyka dołączy również koordynator onkologiczny — mówi o planach rozwoju Centrum Kryzysowego Magdalena Knefel z PARS.

W ramach kampanii „Plaster na Raka” PARS planuje organizację warsztatów online dotyczących odporności psychicznej dla pacjentów i ich bliskich. Spotkania z okazji Światowego Dnia Raka, 31 stycznia i 1 lutego, mają dostarczyć praktycznych narzędzi radzenia sobie ze stresem. Odcinki podcastu „Życie z Plusem” będą dostępne co 18. dnia miesiąca, gdzie rozmówcy będą dzielić się historiami o sile, która pomaga im znaleźć pozytywne aspekty życia, niezależnie od sytuacji.

Kampania „Plaster na Raka” inicjowana przez PARS stanowi integralną część rozwoju Centrum Kryzysowego. Jej celem jest nie tylko wsparcie pacjentów i ich rodzin, dostarczając niezbędne informacje i wsparcie emocjonalne, ale także budowanie odporności psychicznej, pomagając przejść przez proces leczenia i aktywne kreowanie kolejnych etapów życia. Działalność i rozwój Centrum Kryzysowego są możliwe dzięki wsparciu partnerów i zaangażowaniu społeczności stowarzyszenia PARS (Polskie Amazonki Ruch Społeczny).