Back to school to dość kosztowny dla kieszeni moment w roku. Platformy C2C przeżywają ożywienie transakcji – kupujący mogą sporo zaoszczędzić, a sprzedający zarobić. Niektóre kategorie odnotowują wzrost zainteresowania na poziomie 120% i więcej, nie tylko w Polsce, ale również we Francji czy w Niemczech.

Przełom sierpnia i września jest czasem powrotu do szkoły, biura oraz przygotowań na nadchodzącą jesień. To również okres, w którym platformy typu C2C, umożliwiające użytkownikom dokonywanie transakcji między sobą, przeżywają duże ożywienie. Dla kupujących jest to okazja nie tylko do zaoszczędzenia, ale także do nabycia potrzebnych rzeczy w niższych cenach, a dla sprzedawców stanowi źródło dodatkowej gotówki. Choć trudno jest wyznaczyć bezpośrednią korelację ze względu na inne trendy sezonowe i dużą liczbę użytkowników, którzy codziennie handlują używanymi przedmiotami, w okresie tym zainteresowanie przedmiotami, takimi jak odzież dziecięca, odzież sportowa, akcesoria i meble szkolne, rośnie znacznie. W roku 2022 na platformie Vinted, w samej tylko Polsce, sprzedaż odzieży sportowej dla dziewczynek w miesiącach powrotu do szkoły wzrosła o 121% w porównaniu z poprzednimi miesiącami. We Francji odnotowano jeszcze wyższy wzrost – 206%. W dzisiejszych czasach korzyści ekonomiczne płynące z rynku second hand stają się ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej, nie tylko w Polsce.

W obliczu rosnącej inflacji i spadającej siły nabywczej, zdobywanie dodatkowej gotówki i poszukiwanie korzystnych ofert w niższych cenach staje się kluczowe. Okres „Powrót do szkoły” wiąże się z kosztami, a także z wymianą garderoby na jesienne ubrania. Dlatego coraz więcej osób wybiera opcję zakupu używanych przedmiotów, nie tylko dla oszczędności, ale również z troski o środowisko. W tym celu także starają się ograniczać koszty przesyłki i korzystają z opcji zakupu wielu przedmiotów w zestawach, co pozwala na uzyskanie dodatkowych rabatów. W 2022 roku aż 30% użytkowników platformy Vinted w Polsce wybrało opcję zakupu w zestawach.

W okresie przełomu sierpnia i września szczególnie popularne są produkty z kategorii dziecięcej. Rodzice przygotowujący swoje dzieci na powrót do szkoły poszukują korzystnych ofert na niezbędną wyprawkę. Analizując trendy zakupowe w Polsce i na wybranych rynkach europejskich, Vinted zauważył, że w 2022 roku sprzedaż w wybranych kategoriach znacząco wzrosła w miesiącach powrotu do szkoły w porównaniu do poprzednich miesięcy. We Francji, na przykład, odzież sportowa dla dziewczynek (wzrost o 206%) oraz odzież sportowa dla chłopców (wzrost o 148%) odnotowały największy wzrost. W Niemczech, zainteresowanie wzrosło szczególnie w przypadku obuwia sportowego dla dziewczynek i chłopców – odpowiednio o 108% i 107%. W Polsce z kolei największy wzrost odnotowano w kategoriach artykułów szkolnych (190%), tornistrów (35%) oraz odzieży sportowej dla dziewczynek (121%).

Kupowanie i sprzedawanie używanych rzeczy stało się bardziej akceptowalne i postrzegane jest jako odpowiedzialne podejście do zakupów. Badania przeprowadzone przez Vinted w ubiegłym roku na różnych rynkach pokazały, że coraz więcej osób obdarowuje swoich bliskich prezentami z drugiej ręki, co stanowi odzwierciedlenie zmieniającej się perspektywy na zakupy.

Oszczędności, jakie można osiągnąć dzięki zakupom second hand, różnią się w zależności od indywidualnych preferencji i potrzeb. Aktywni użytkownicy Vinted w Wielkiej Brytanii i we Francji wskazali, że oszczędzili średnio 90 € / 87 £ w ciągu miesiąca, wybierając zakup używanych produktów zamiast nowych. To oznacza, że rocznie mogą zaoszczędzić około 1080 € / 1044 £.