W dobie inflacji negocjowanie cen nie jest zaskoczeniem. Na platformie Vinted ,kupujący przyznają, że negocjują ceny, a badanie Vinted pokazuje, że zjawisko targowania się wynika z realnej potrzeby generowania oszczędności.

Wzrastająca inflacja i spadek siły nabywczej konsumentów skłoniły ich do poszukiwania bardziej przyjaznych dla portfela alternatyw. Platformy typu C2C, takie jak Vinted, która oferuje wiele kategorii używanych przedmiotów, stały się kluczowym rozwiązaniem wspierającym siłę nabywczą i kondycję finansową konsumentów. Korzyści ekonomiczne związane z rynkiem second hand są obecnie ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Według badań przeprowadzonych przez Vinted na wybranych rynkach, konsumenci, kupując używane przedmioty, mogą oszczędzić około 1080 euro rocznie we Francji i 1044 funtów w Wielkiej Brytanii.

Wzrost cen w okresie inflacji i spadek siły nabywczej stanowią poważne wyzwanie dla konsumentów. W obliczu tego, konieczne jest pozyskanie dodatkowych środków i znalezienie korzystnych ofert w niskich cenach. Wiele osób sięga po przedmioty z drugiej ręki oraz negocjuje ceny. Negocjacje, które niegdyś były typowe na targowiskach, teraz przenoszą się do życia codziennego. Według analizy Vinted, około połowa członków platformy, którzy negocjują ceny, robi to w celu oszczędności. Badanie wykazało, że aktywni użytkownicy oszczędzają średnio 90 euro we Francji i 87 funtów w Wielkiej Brytanii na zakupie używanych przedmiotów zamiast nowych.

Vinted w Polsce jest szczególnie atrakcyjny dla poszukiwaczy okazji w kategoriach damskich koszulek i swetrów oraz dziecięcych koszulek z długim rękawem, chłopięcych koszulek i bluzek z długim rękawem. W zeszłym roku setki tysięcy przedmiotów zostało wystawionych w cenie poniżej 30 zł. Kobiety i dzieci nadal stanowią główne kategorie na platformie Vinted w Polsce, a kategoria damska reprezentuje 56% wszystkich pozycji wystawionych od początku roku, a kategoria dziecięca 28%. Użytkownicy Vinted wskazują, że zakup używanych przedmiotów umożliwia im dostęp do rzeczy, których nie mogliby sobie pozwolić na zakup nowych.

Co użytkownicy Vinted robią z zarobionymi środkami? Większość z nich przekazuje pieniądze na swoje konta bankowe. Badanie wykazało, że ponad połowa ankietowanych członków Vinted we Francji (51%) i Wielkiej Brytanii (55%) nie przechowuje zarobionych środków w „Portfelu Vinted”. Zamiast tego, 45% uczestników badania we Francji i 43% w Wielkiej Brytanii przekazuje zarobione pieniądze na swoje konta bankowe, aby pokryć codzienne wydatki. To oznacza, że dla wielu użytkowników zyski z Vinted są niezbędne do pokrycia kosztów życia, zwłaszcza w obliczu rosnących cen.

Negocjacje cen na Vinted są dostępne dla wszystkich kupujących dzięki funkcji „Zaproponuj cenę”. Sugerowano również, jak skutecznie negocjować:

  • Uważaj na odpowiedni moment, aby zaoferować niższą cenę.
  • Zachowaj umiar w swoich oczekiwaniach co do obniżki ceny.
  • Najlepszy moment na negocjacje to często po kilku dniach od wystawienia przedmiotu.
  • Kupując kilka przedmiotów od tego samego sprzedawcy, można liczyć na dodatkowy rabat.

Sektor używanych przedmiotów rozwija się dynamicznie i staje się coraz bardziej widocznym trendem. Vinted stale przyciąga nowych użytkowników i oferuje coraz większą liczbę przedmiotów do sprzedaży. To znak, że konsumentom zależy na oszczędnościach i na wykorzystywaniu korzyści płynących z rynku second hand.