Najczęściej praktykowana tradycja świąteczna w Polsce? Nie chodzi o choinkę

Ranking polskich świątecznych tradycji w domach cieszy się ogromnym zainteresowaniem, jak wynika z analizy platformy edukacyjnej Preply. Zwycięzca może jednak zaskoczyć. Tego zwyczaju nie zobaczymy w żadnym amerykańskim filmie o świętach.

Nie choinka i nie prezenty – oto nasza ulubiona tradycja w okresie świątecznym

Badanie „Boże Narodzenie – Zwyczaje, Oczekiwania i Plany” przeprowadzone przez Preply wykazało, że 97% Polaków obchodzi święta Bożego Narodzenia, a większość z nas traktuje je jako okazję do spędzenia czasu z rodziną. Niemal 9 na 10 Polaków planuje spędzić te święta w gronie najbliższych. Mimo że marzymy o egzotycznych podróżach w tropiki (co przyznaje się niemal połowa ankietowanych), to w rzeczywistości najchętniej udajemy się w odwiedziny do rodziny.

Polacy, pytani o kultywowane w ich domach bożonarodzeniowe zwyczaje, są całkiem zgodni. Najbardziej cenioną tradycją okazało się dzielenie się opłatkiem, co zadeklarowało aż 85% osób w wieku od 18 do 65 lat biorących udział w badaniu. Na drugim miejscu znalazło się ubieranie choinki, deklarowane przez 83% ankietowanych, a podium zamykają prezenty, które wręcza bliskim 78% Polaków.

Nawet wśród młodych Polaków tradycyjne święta cieszą się popularnością. Na liście znalazły się również zwyczaje bardziej duchowe i religijne. Z raportu Preply wynika, że 64% Polaków pozostawia na stole dodatkowe nakrycie, a 60% umieszcza sianko pod obrusem. Zachowanie postu deklaruje 53% z nas, modlitwę przed kolacją 52%, uczęszczanie na pasterkę 41%, a co czwarty Polak wysyła kartki świąteczne.

Mimo otwartości na kulturę zachodnią, zwłaszcza wśród młodszych pokoleń, w kwestii Bożego Narodzenia Polacy pozostają wierni lokalnym tradycjom. Wiele zwyczajów znanych z zagranicznej popkultury nie jest tu powszechne, choć noszenie świątecznych sweterków czy słuchanie zagranicznych piosenek o Bożym Narodzeniu stało się popularne. Jednak w kwestii obchodzenia Wigilii Polacy pozostają raczej konserwatywni.

Na stole koniecznie muszą pojawić się pierogi, a w ogrodzie niezbędne są świecące światełka

Tradycyjnie prezentuje się również polski stół wigilijny. Ponad połowa badanych deklaruje, że przygotowuje na tę okazję 12 potraw, a 70% z nich to klasyczne polskie przysmaki. Najbardziej popularne dania to pierogi z kapustą i grzybami (79%), barszcz czerwony z uszkami (75%) i smażony karp (66%). Na liście znajdują się również makowiec (57%), kompot z suszonych owoców (55%) i ryba po grecku (51%). Niemal co piąta osoba wplata w świąteczne menu dania pochodzące z innych krajów czy kultur.

Polacy, choć coraz częściej przystrojona choinka to dla nich za mało, nie konkurują z amerykańskimi wyścigami o tytuł najlepiej udekorowanego domu. Jednak do zawieszania światełek na domu czy przystrajania ogrodu bożonarodzeniowymi ozdobami przyznaje się 62% badanych. Ponad połowa z nich twierdzi, że ta czynność sprawia im przyjemność i pozwala wczuć się w zimową atmosferę.

75% Polaków nie potrafi sobie wyobrazić świąt bez obecności prezentów

Dla 3/4 respondentów nieodłącznym elementem świątecznej tradycji są prezenty. Najczęściej wybieranymi upominkami dla bliskich są kosmetyki i perfumy (71%). Karty podarunkowe zajmują drugie miejsce (69%), a dalej biżuteria i zegarki (65%), książki (64%), elektronika (61%) oraz akcesoria modowe (56%). 40% badanych uważa, że dobrym pomysłem na prezent są materiały do nauki języka, takie jak książki, kursy online czy aplikacje.

Nie wszyscy jednak są zwolennikami wydawania pieniędzy w okresie świątecznym, nawet na praktyczne upominki. Co czwarty respondent twierdzi, że najchętniej wcale nie kupowałby prezentów, a 32% uważa, że Boże Narodzenie to święto komercyjne. Dla ponad połowy Polaków gwiazdkowe upominki wiążą się ze sporym obciążeniem finansowym. 44% osób biorących udział w badaniu deklaruje, że szczególnie atrakcyjnym prezentem, jaki sami chcieliby znaleźć pod choinką, są pieniądze.

Jednocześnie 66% ankietowanych przyznaje, że czerpie przyjemność z kupowania prezentów. Wielu z nich szuka upominków już w listopadzie, korzystając z promocji na Black Friday. 13% decyduje się na zakup z odroczoną płatnością.

Metodologia: W ankiecie online wzięło udział 1023 kobiet i mężczyzn w wieku 18-65. Badanie zostało przeprowadzone w listopadzie 2023 roku.

Źródło: Preply