Zalando sprawdza polskie marki w świecie e-commerce

Zalando: Polska moda na europejskim wybiegu

Zalando, jedna z czołowych europejskich platform e-commerce dla mody i stylu życia, przygotowała raport „Polska moda na europejskim wybiegu”. Raport ten analizuje potencjał polskiego rynku mody w Europie, a także szanse i bariery dla rozwoju polskich marek.

Polska moda, europejskie ambicje

Polskie marki coraz częściej poszukują swojej szansy wśród zagranicznych konsumentów. W 2022 roku ponad 40% przychodów największych piętnastu firm z branży mody pochodziło spoza Polski, osiągając wartość około 12 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 9% w porównaniu do 2021 roku. Z raportu wynika, że ponad połowa polskich firm modowych sprzedających online działa już poza granicami kraju, a 75% z nich planuje dalszy rozwój za granicą.

Prawie połowa firm zamierza poszerzyć asortyment produktów dostępnych online, a ponad 20% planuje ekspansję na nowe rynki. Dominują tu kraje Unii Europejskiej, z najczęściej wymienianymi kierunkami ekspansji: Czechy, Niemcy, Francja, Belgia i Holandia.

Wyboista droga do wyższych zysków

Sprzedaż online na zagranicznych rynkach przynosi polskim firmom większe zyski i rosnącą liczbę klientów. 40% badanych firm zauważyło, że zagraniczni klienci robią zakupy modowe częściej niż Polacy, a 23% twierdzi, że klienci zagraniczni przeznaczają więcej środków na produkty z tej kategorii.

Jednak ekspansja zagraniczna wiąże się również z wyzwaniami. Rosnące wymagania klientów (40%) i skomplikowana polityka podatkowa (33%) to najczęstsze problemy. Ponadto, 25% firm uważa skomplikowaną logistykę zamówień za największe wyzwanie. Pomocy w logistyce oczekuje co piąty przedsiębiorca, a w magazynowaniu aż co trzeci. Również budowanie lojalności wobec marki i rozpoczęcie sprzedaży w nowym kanale są wyzwaniami, które firmy wskazują.

W rezultacie, część polskich marek decyduje się na zlecenie zewnętrznym partnerom obsługi całego procesu sprzedaży internetowej. Co dziesiąta firma planuje powierzyć zewnętrznemu partnerowi zarządzanie logistyką lub sprzedażą.

Obawy dotyczące konkurencji i logistyki

Polskie marki modowe obawiają się konkurencji z Chin. Co piąty badany uważa ją za największe wyzwanie w sprzedaży online, a ponad połowa firm przewiduje wzrost konkurencji ze strony sprzedawców spoza UE w ciągu najbliższych dwóch lat.

Daniel Rogiński, General Manager CEE Zalando, wyjaśnia:
„Kraje europejskie tworzą teoretycznie jeden rynek, jednak w praktyce mamy do czynienia z ponad 40 różnymi krajami, które używają ponad 30 walut i mają wiele firm logistycznych. Dlatego połowa partnerów Zalando sprzedających na zagranicznych rynkach oczekuje wsparcia w procesie obsługi zamówień.”

Aby sprostać tym potrzebom, Zalando stworzyło ZEOS, system operacyjny umożliwiający markom korzystanie z trzech warstw: logistyki, oprogramowania i usług. ZEOS oferuje dostęp do paneuropejskiej sieci logistycznej Zalando oraz możliwość połączenia z licznymi firmami płatniczymi i logistycznymi w całej Europie, obsługując sprzedaż na Zalando oraz poza nim.

Znaczenie polskich marek w kraju

Polskie marki zyskują na popularności również w kraju. Prawie połowa przebadanych konsumentów kupuje produkty polskich marek co najmniej kilka razy do roku, a 30% badanych jest gotowych zapłacić więcej za polskie ubrania, buty czy akcesoria.

Wsparcie polskich marek przez Zalando

21 czerwca Zalando rozpocznie kampanię promującą polskie marki pod hasłem „Z rodzimymi markami wychodzi się dobrze nie tylko na zdjęciu”. W kampanii zostaną zaprezentowane limitowane kolekcje marek Yes, Kazar Studio, La Mania i Lancerto, stworzone na wyłączność dla Zalando.

Wszyscy partnerzy Zalando mogą korzystać z Zalando Marketing Solutions, które oferuje marketing 360°. Dzięki temu lokalne marki mogą dotrzeć do prawie 50 milionów klientów na 25 rynkach w Europie, a także w innych kanałach sprzedaży.