Unijny Onkobus przejechał przez Polskę w ramach Kampanii „Spójrz, Polsko! Miej baczne oko na Raka!”

Zakończona właśnie kampania „Spójrz, Polsko! Miej baczne oko na raka!” zorganizowana przez Komisję Europejską w ramach Misji Rak, pozostawia imponujący bilans: pięć miast, wsparcie kilkudziesięciu ekspertów i wolontariuszy oraz niemal 14,500 odwiedzających przystanki. Celem kampanii było podniesienie świadomości na temat nowotworów i profilaktyki onkologicznej w Polsce. Akcja, która objęła również Litwę i Rumunię, spotkała się z pozytywnym odbiorem mieszkańców, organizacji pozarządowych i mediów lokalnych.

Przełamywanie tabu nowotworowego

Lato 2024 upłynęło pod znakiem walki z tabu nowotworowym. Onkobus unijny odwiedził pięć polskich miast: Katowice, Gdynię, Grunwald, Wrocław i Lublin. Na specjalnie przygotowanych przystankach mieszkańcy mieli okazję porozmawiać z lekarzami, specjalistami i przedstawicielami organizacji zajmujących się nowotworami. Kampania, będąca częścią Misji Rak, miała na celu nie tylko rozprzestrzenienie wiedzy, ale także zebranie informacji na temat nowotworów w Polsce oraz zwiększenie świadomości na temat profilaktyki i diagnostyki onkologicznej.

Działania Misji Rak

Misja Rak, inicjatywa UE, ma na celu finansowanie innowacji i badań w zakresie nowotworów, unowocześnienie diagnostyki i leczenia oraz poprawę jakości życia pacjentów. UE angażuje się również w budowę infrastruktury onkologicznej w krajach członkowskich.

Zaangażowanie Instytucji

Do kampanii przyłączyło się dwadzieścia instytucji, w tym fundacje, organizacje pozarządowe oraz szpitale. Na przystankach można było skorzystać z bezpłatnych badań oraz konsultacji z lekarzami, pielęgniarkami i psychologami. Uczestnicy mieli także możliwość nauczenia się samobadania piersi i jąder, a w Katowicach i Grunwaldzie skorzystania z badań takich jak mierzenie tętna, ciśnienia czy poziomu cukru we krwi. Organizatorzy zauważyli szybkie rozprzestrzenianie się informacji o badaniach, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu profilaktyką nowotworową.

Wsparcie psychoonkologiczne

Akcja ujawniła także znaczne zapotrzebowanie na wsparcie psychoonkologiczne. W Grunwaldzie i Gdyni nie zabrakło emocjonujących chwil, gdy osoby zdiagnozowane z nowotworami szukały pomocy i wsparcia. Kampania przyciągnęła nie tylko Polaków, ale także obywateli Ukrainy oraz młodszych uczestników, którzy chętnie korzystali z przygotowanych atrakcji edukacyjnych.

Świadomość i zaangażowanie

Z rozmów z uczestnikami wynika, że Polacy stają się coraz bardziej świadomi potrzeby regularnych badań zdrowotnych, choć profilaktyka nowotworowa wciąż nie jest codziennością dla wielu osób. Kobiety, jako bardziej zaangażowane w kwestie zdrowotne, częściej korzystają z badań takich jak mammografia czy cytologia i aktywniej uczestniczą w rozmowach z ekspertami.

Jak podkreślają organizatorzy, pozytywny odbiór kampanii i zainteresowanie przystankami wskazują na dużą potrzebę dalszych działań w zakresie edukacji i dostępności badań profilaktycznych w Polsce. Pomimo postępów, walka z rakiem i zwiększanie świadomości społecznej pozostają kluczowymi wyzwaniami.

Fot. i oprac. na podst.: mat. prasowe Komisja Europejska / All 4 Comms.