„THE WALL” – Spektakl, który przybliża wojnę z perspektywy literatury, nie mediów

Współczesny świat przepełniony jest doniesieniami o wojnach, które dominują w informacjach medialnych, jednak coraz trudniej znaleźć czas na głęboką refleksję o wojnie nie jako wydarzeniu politycznym, ale jako przeżyciu głęboko ludzkim. Spektakl „THE WALL” w reżyserii Pawła Miśkiewicza to wyjątkowa produkcja, która w nietypowy sposób zmierza się z tym tematem, łącząc literaturę z dramatem, a także przemawia do wyobraźni widza, umożliwiając mu przeżycie wojennej traumy z poziomu emocji, a nie tylko faktów.

Literacki fundament spektaklu

„THE WALL” to spektakl, który nie polega na przekazie informacyjnym czy rozważaniach publicystycznych. Sięga po głęboko humanistyczne obrazy wojny, przywołując dzieła autorów, którzy uznawani są za wybitnych twórców współczesnych. Twórcy spektaklu zainspirowali się książkami laureatów prestiżowych nagród literackich, takich jak Nagroda Nobla, Booker czy Pulitzer. Wśród nich znajdują się m.in. „Jeden dzień z życia Abeda Salamy” Nathana Thralla (nagroda Pulitzera za najlepszą książkę non-fiction), „Drobny szczegół” Adanii Shibli (nominacja do Międzynarodowego Bookera), „Przerzut” Phila Klaya (National Book Award), „Nad morzem” Abdulrazaka Gurnaha (laureat Nagrody Nobla), „Bratnia dusza” Davida Diopa (Międzynarodowy Booker) oraz „Pieśń prorocza” Paula Lyncha (nagroda Bookera).

Każda z tych książek wnosi unikalny głos do dyskusji o wojnie, a w spektaklu „THE WALL” te głosy spotykają się, tworząc poruszającą strukturę mozaikową. To nie tylko pokazanie wojny z różnych punktów widzenia, ale również umożliwienie przeżycia jej – fragmentarycznie, emocjonalnie, wielogłosowo. Przeplatają się tu nie tylko historie, ale także formy literackie, które pozwalają widzowi poczuć wojnę nie jako coś odległego, ale jako coś bardzo ludzkiego, opartego na fizycznych i emocjonalnych przeżyciach postaci.

Przeczytaj też:  LEK-AM i Monika Richardson dla WOŚP - Weź udział w aukcji i wylicytuj wyjątkową wycieczkę do Szkocji z Moniką Richardson!

Reżyseria i forma spektaklu

Reżyser Paweł Miśkiewicz mówi, że jego celem nie jest ukazywanie wojny poprzez jej brutalność, ale raczej pokazanie ukrytych mechanizmów, które pozostają nieuchwytne w codziennych relacjach medialnych. W spektaklu chodzi o to, by widz nie tylko obserwował wojenne wydarzenia, ale także poczuł, co wojna oznacza dla jednostki. „Chcemy mówić o rozwarstwieniach, o niemożliwości zajęcia stałego stanowiska wobec tematu wojny. Po obejrzeniu naszego spektaklu chcemy, by widz zadał sobie pytanie, gdzie znajduje swoje miejsce w tej skomplikowanej rzeczywistości wojny” – mówi Miśkiewicz.

Spektakl bazuje na literaturze, ale dostosowuje formę do współczesnych potrzeb – dzięki żywej muzyce, światłom i wideo. Jednym z ważniejszych elementów w budowaniu emocjonalnego ładunku jest muzyka, którą tworzą Maja Kleszcz i Wojciech Krzak. Muzyka w tym spektaklu pełni niezwykle ważną rolę – działa na inny poziom niż racjonalny, umożliwiając lepszy dostęp do wrażliwości widza. Kleszcz i Krzak przywołują tradycyjne pieśni i melodie Wschodu, co dodaje spektaklowi głębi i autentyczności.

Wielkie role i poruszająca gra aktorska

W „THE WALL” występują znakomici aktorzy, którzy w pełni oddają skomplikowane i emocjonalne role. W obsadzie znaleźli się Marcin Bosak, Magdalena Czerwińska, Katarzyna Herman, Anna Kłos, Paweł Miśkiewicz (gościnnie), Marta Nieradkiewicz, Maksymilian Piotrowski oraz Paweł Tomaszewski. Aktorzy wcielają się w postacie, które stają się nośnikami różnych głosów wojennego doświadczenia – zranionych, pogubionych, a jednocześnie pełnych nadziei i próbujących odnaleźć sens w chaosie. Ich kreacje są pełne emocji, subtelnych niuansów i przekazują głęboki ładunek ludzkiego cierpienia.

Reakcje widzów i recenzje

– Oglądamy przedstawienie świetnie zagrane! Wspaniałe role Katarzyny Herman, Marcina Bosaka i Marty Nieradkiewicz – pisał Rafał Turowski z Chillizet. Recenzenci podkreślają również nowoczesną formę spektaklu, która równocześnie bazuje na klasycznym teatrze, ale wprowadza nowoczesne rozwiązania multimedialne. Spektakl jest „świetnym przykładem solidnego, rzetelnego teatru klasycznego, podanego w nader nowoczesnej formie, a na dodatek mocno osadzonego na bardzo dobrej literaturze” – dodaje inny recenzent.

Przeczytaj też:  Sezon wakacyjny 2025 – Co nas czeka?

Spektakl „THE WALL” to teatr z misją

„THE WALL” to spektakl, który wychodzi poza ramy typowego przedstawienia wojennego. Miśkiewicz wraz z zespołem twórczym udowadniają, że teatr może być miejscem głębokiej refleksji, nie tylko o wojnie jako zjawisku, ale także o jej ludzkich wymiarach. Warto zobaczyć ten spektakl, który nie tyle przedstawia wojnę, ile pozwala ją przeżyć w sposób, który zmienia sposób myślenia o wojnie, wpływie na jednostkę oraz społeczeństwo.

Najbliższe spektakle: 18, 20, 21, 22 czerwca 2025 roku w Teatrze Dramatycznym w Warszawie.

Spektakl „THE WALL” to wyjątkowa okazja, by spojrzeć na wojnę nie tylko przez pryzmat politycznych analiz, ale także ludzkich, złożonych doświadczeń, które zawsze są trudne do zrozumienia, ale bardzo potrzebne do przetrawienia w kontekście współczesnych konfliktów.

Mat. prasowy.