„Forbes” po raz kolejny opublikował listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce znalazło się kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Specjaliści z platformy edukacyjnej Preply przeanalizowali, co stoi za sukcesem najsilniejszych rodzinnych biznesów na świecie.
Już ponad 800 tysięcy rodzinnych biznesów w Polsce
Rodzinne biznesy podbijają rynek. Na szczycie tegorocznej listy 100 najbogatszych Polaków „Forbesa” znaleźli się między innymi Sebastian Kulczyk (4. miejsce) i Dominika Kulczyk (6. miejsce) – dzieci Jana Kulczyka regularnie klasyfikowanego w rankingach jako najbogatszy Polak, a także Zbigniew Juroszek i jego syn Mateusz (9. miejsce).
Nieco dalej w zestawieniu pojawili się chociażby Bogdan i Elżbieta Kaczmarkowie produkujący meble m.in. dla IKEA, Grzegorz, Sebastian i Marcin Ćwik – właściciele Agata Meble, Małgorzata i Maciej Adamkiewiczowie z firmy Adamed czy dzieci słynnych braci Koral. Rodzinne firmy już dawno przestały się nam kojarzyć z lokalnymi sklepikami osiedlowymi – zauważają eksperci z Preply, którzy od lat wspierają polskich przedsiębiorców poprzez naukę języków i dzielenie się wiedzą na temat światowych trendów w biznesie.
Jak wynika z raportu INSEAD, w 2020 roku biznesy rodzinne stanowiły dwie trzecie przedsiębiorstw na całym świecie, wytwarzając 70–90% rocznego światowego PKB i zapewniając 50–80% miejsc pracy. Na ich czele znajdują się takie kultowe marki jak Walmart, Porsche czy L’Oréal. Według polskiej edycji badania Family Business Survey 2023 zrealizowanego przez PwC w Polsce funkcjonuje ponad 830 tysięcy rodzinnych firm, które z roku na rok stają się coraz ważniejszymi graczami na rynku światowym.
Tylko 13% rodzinnych firm trafia w ręce trzeciego pokolenia
Według danych GUS już 60% polskich firm rodzinnych wysyła swoje produkty za granicę. Przykładowo, na eksport trafia aż 90% mebli wyprodukowanych przez Fabrykę Mebli „Forte”. Dojście do takiego poziomu wymaga nie tylko doskonałej znajomości branży, ale także wdrożenia polityki, jaka działa w przedsiębiorstwach, które odnoszą trwały sukces międzynarodowy – komentuje Sylvia Johnson, ekspert ds. umiejętności językowych i międzykulturowych w Preply.
Zewnętrzni eksperci i mediatorzy są obecnie nieodłącznymi elementami udanego prowadzenia rodzinnego przedsiębiorstwa – tak wskazuje platforma Preply. Podstawowe zasady skutecznego funkcjonowania takiej firmy obejmują otwartą i szczęśliwą komunikację oraz klarowne określenie ról w firmie, co pozwala na skuteczne oddzielenie sfery zawodowej od prywatnej. Preply podkreśla również potrzebę zaangażowania specjalistów z zewnątrz, szczególnie w kwestiach prawnych i księgowych, oraz bezstronnych mediatorów w sytuacjach konfliktowych.
Kluczowym elementem sukcesu jest jasne określenie stanowisk, obowiązków i oczekiwań wobec członków rodziny zaangażowanych w prowadzenie biznesu. Platforma Preply ostrzega przed przyznawaniem stanowisk czy awansów na podstawie wyłącznie rodzinnych więzi, zamiast na podstawie osiągnięć i kompetencji.
Co więcej, Preply zauważa rosnący trend wysyłania najmłodszych członków rodziny do pracy w innych firmach, zwłaszcza za granicą. Jest to sposób na zdobycie doświadczenia i umiejętności, które mogą być cenne dla rodzinnego przedsiębiorstwa w przyszłości.
Praca dla zagranicznej firmy to fantastyczny test dla przyszłego lidera rodzinnego biznesu. Z jednej strony pozwala mu sprawdzić w praktyce, czy prowadzenie przedsiębiorstwa jest tym, co chce robić. Z drugiej strony – jeśli faktycznie zdecyduje się zaangażować w rodzinny biznes – może wnieść do niego mnóstwo świeżych pomysłów. Tym bardziej że takie kurczowe trzymanie się tradycji i niechęć do zmian to częsty problem rodzinnych firm, nie tylko w Polsce – zauważa Sylvia Johnson z Preply.
Polskie firmy rodzinne już działają za granicą
Jednym z rozwiązań, które pozwalają wielopokoleniowym firmom iść z duchem czasu i rozwijać skrzydła, jest ekspansja działalności na rynki zagraniczne. Jak wynika z ubiegłorocznej listy 100 Największych Firm Rodzinnych w Polsce przygotowanej przez „Forbesa”, około 80% przedsiębiorstw, które znalazły się w tym zestawieniu, działa za granicą.
Polskie biznesy rodzinne na początek zwykle decydują się na rozszerzenie działalności o Niemcy, Czechy i Francję, choć nie brakuje i takich, które z powodzeniem sprzedają swoje produkty lub usługi także w RPA czy Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Otwartość na zmiany, poznawanie różnych kultur biznesu z całego świata i wdrażanie rozwiązań, które działają na międzynarodowych rynkach, to sprawdzony przepis na to, by z niewielkiej firmy rodzinnej móc stać się prawdziwym liderem w swojej branży – dodaje Sylvia Johnson.
Źródło: Preplay