
Czy Polacy czują dumę ze swojego kraju? Z badań wynika, że 56 proc. społeczeństwa odpowiada twierdząco, a 20 proc. deklaruje wstyd. Choć najczęściej wskazywane powody do narodowej dumy to historia i postacie, jak Jan Paweł II czy Maria Skłodowska-Curie, niewielu Polaków zdaje sobie sprawę z roli, jaką Polska odgrywa w świecie innowacji i przedsiębiorczości. By zmienić ten stan rzeczy i pokazać Polskę jako nowoczesny, dynamiczny kraj, Fundacja WłączeniPlus, pod patronatem polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, uruchomiła kampanię „We Did It In Poland”.
Dlaczego Polacy wciąż nie dostrzegają swoich sukcesów?
Mimo dynamicznego rozwoju i rosnącego prestiżu polskich firm technologicznych, aż 41 proc. Polaków uważa, że nasz kraj pozostaje w tyle za resztą Europy. Tymczasem dane gospodarcze pokazują zupełnie inny obraz – Polska jest jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek Unii Europejskiej. Od momentu przystąpienia do Wspólnoty PKB Polski podwoiło się, a poziom życia w kraju dorównał takim państwom jak Hiszpania, Portugalia czy południowe Włochy.
Mimo to w świadomości społecznej nadal dominują historyczne konteksty, a współczesne osiągnięcia pozostają w cieniu. Wśród powodów do dumy Polacy wymieniają przede wszystkim postacie historyczne (21 proc.) oraz wydarzenia sprzed dziesięcioleci. Zaledwie 4 proc. badanych wskazuje na wynalazki, a 3 proc. na osiągnięcia technologiczne.
„We Did It In Poland” – kampania, która ma zmienić myślenie
Dumę ze swojego kraju czują głównie przedstawiciele i przedstawicielki najstarszego pokolenia, tzw. baby boomers. Zetki, od których w największym stopniu będzie zależeć kształtowanie wizerunku Polski w najbliższych latach, najczęściej ze wszystkich pokoleń odczuwają wstyd – mówi Olga Kozierowska, pomysłodawczyni kampanii We Did It In Poland, członkini Rady Organizacji Pozarządowych ds. Prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej, prezeska Fundacji WłączeniPlus.
W odpowiedzi na te wyzwania Fundacja WłączeniPlus uruchomiła kampanię „We Did It In Poland”, której celem jest wzmocnienie świadomości społecznej o polskich osiągnięciach. Spot promujący kampanię prezentuje nowoczesne technologie, które zrewolucjonizowały codzienne życie – m.in. system płatności BLIK, aplikację Booksy czy stacje ładowania aut elektrycznych ORLEN x WILLBERT.
Jesteśmy częścią Unii Europejskiej, mamy świetnych naukowców, innowatorów i przedsiębiorców, którzy konkurują na światowym poziomie. Kampania „We Did It In Poland” pokazuje nowoczesną stronę naszego kraju i zachęca do tego, by głośno mówić o polskich sukcesach i odczuwać dumę z miejsca, w którym dziś jest Polska – mówi Minister ds. Unii Europejskiej Adam Szłapka.
Jakie działania obejmie kampania?
Projekt zakłada szeroko zakrojone działania zarówno w Polsce, jak i na arenie międzynarodowej. W ramach kampanii zostaną zrealizowane m.in.:
- emisja spotu promującego polskie wynalazki – w języku polskim i angielskim,
- interaktywna wystawa prezentująca nowoczesne polskie technologie,
- kampania PR oraz działania w mediach i social mediach,
- dedykowana strona internetowa,
- materiały promujące polską innowacyjność w ambasadach na całym świecie,
- współpraca z naukowcami, przedsiębiorcami, influencerami i liderami opinii.
Ważnym elementem akcji jest aktywizacja społeczeństwa. Każdy Polak może wziąć udział w kampanii, dzieląc się w mediach społecznościowych swoimi historiami, zdjęciami i filmami związanymi z polskimi sukcesami. Fundacja uruchomiła również formularz na stronie internetowej, dzięki któremu każdy może zgłosić informacje o osiągnięciach wartych nagłośnienia.
Polska prezydencja w Radzie UE – czas na promocję polskiej innowacyjności
Obecna polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej to doskonały moment, by zaprezentować Polskę jako kraj nowoczesny, innowacyjny i przedsiębiorczy.
Jesteśmy wyjątkowo pomysłowi i przedsiębiorczy, a niewystarczająco wielu Polaków, jak pokazują to badania, o tym wie. Uważam, że warto taką historię o Polsce opowiedzieć całej Europie – mówi Wiceministra ds. Unii Europejskiej Magdalena Sobkowiak-Czarnecka.
Dialog i otwartość na współpracę są fundamentem polskiej prezydencji, a Rada NGO i Przedsiębiorców ds. Prezydencji rekomendowała, aby jednym z elementów strategii komunikacyjnej była promocja polskich innowacji.
Zmieńmy narrację o Polsce!
Fundacja WłączeniPlus we współpracy z Business Science Poland pragnie, by kampania „We Did It In Poland” stała się impulsem do szerszej debaty o polskich sukcesach. Polska nie jest już tylko krajem z bogatą historią – to również miejsce dynamicznego rozwoju, kreatywnych przedsiębiorców i innowacyjnych wynalazków.
Chcesz dołączyć do akcji? Podziel się swoimi inspiracjami i historiami na stronie kampanii: www.wediditinpoland.eu
Fot. i oprac. na podst.: mat. prasowy Fundacja WłączeniPlus.