
Mimo że aż 55% Polaków ocenia, że system edukacji w Polsce nie rozwija w wystarczającym stopniu kompetencji cyfrowych, niemal połowa z nas (45%) uważa swoje umiejętności w tym zakresie za dobre. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez ClickMeeting – polską platformę do webinarów i spotkań online – Polacy coraz częściej biorą sprawy w swoje ręce i decydują się na samodzielną edukację. Rosną też wydatki na szkolenia i webinary.
Bankowość liderem cyfrowych usług
Zapytani o najlepiej rozwinięte e-usługi w Polsce, respondenci najczęściej wskazywali bankowość elektroniczną (75%), e-commerce (67%) oraz usługi administracji publicznej (46%). W dalszej kolejności znalazły się narzędzia do pracy zdalnej (28%) i edukacji online (24%). Także sektor opieki zdrowotnej (24%) zbiera pozytywne opinie, m.in. dzięki możliwości rezerwacji wizyt i teleporad. Znacznie gorzej wypada kultura online – tylko 16% Polaków uważa ją za dobrze rozwiniętą.
Zaledwie 1% badanych jest zdania, że w Polsce nie funkcjonują żadne dobrze rozwinięte e-usługi, a 9% nie potrafiło się wypowiedzieć w tej sprawie.
Krytyka edukacji, wiara we własne umiejętności
Choć system edukacji oceniany jest przez większość Polaków krytycznie, 45% respondentów ocenia swoje własne kompetencje cyfrowe jako dobre, a 35% jako średnie. Jedynie 12% uważa, że są one słabe, a 7,5% nie potrafi ich ocenić. Tylko 22,5% badanych przyznało, że szkoły i uczelnie rozwijają umiejętności cyfrowe w wystarczającym stopniu.
– Widoczna jest luka między tym, co oferuje formalna edukacja, a realnymi potrzebami ludzi i rynku pracy. Polacy są tego świadomi i coraz częściej decydują się na rozwój własny, także odpłatnie – komentuje Martyna Grzegorczyk, Marketing Manager ClickMeeting.
Webinary i kursy – samokształcenie zyskuje na znaczeniu
Coraz więcej Polaków inwestuje w samodzielne kursy i szkolenia. Z badania ClickMeeting wynika, że 15% badanych byłoby gotowych zapłacić za webinar lub kurs rozwijający kompetencje cyfrowe, a aż 37% skorzystałoby z takiej możliwości, gdyby zapewnił ją pracodawca lub uczelnia. Jedynie 28,5% nie wykazuje takiego zainteresowania.
Boom na edukację online potwierdzają dane platformy: w pierwszym kwartale 2025 roku liczba twórców płatnych webinarów wzrosła o 48,5%, a wartość sprzedaży biletów na takie wydarzenia zwiększyła się o blisko jedną trzecią. Ponad połowę wydarzeń online stanowią webinary i szkolenia edukacyjne.
Czego chcą się uczyć Polacy?
Największym zainteresowaniem cieszą się języki obce – wskazało je 36% badanych. Na kolejnych miejscach znalazły się umiejętności techniczne (31,5%), zdrowie i styl życia (26,5%) oraz informacje branżowe z zakresu osobistych zainteresowań (26,5%). Co czwarty respondent chciałby zgłębić tematykę sztucznej inteligencji, a co piąty – kompetencji miękkich oraz finansów i inwestowania.
Wnioski: potrzebna cyfrowa rewolucja w edukacji
Wyniki badania jasno pokazują: Polacy chcą się uczyć i rozwijać, ale niekoniecznie w ramach formalnego systemu edukacji. Równocześnie deklarują coraz większą gotowość do inwestowania w wiedzę – zarówno czasowo, jak i finansowo. Szkoły i uczelnie mają tu sporo do nadrobienia, jeśli chcą odpowiadać na rzeczywiste potrzeby uczniów i studentów.
Rosnąca popularność płatnych webinarów i kursów online to nie tylko trend, ale sygnał zmiany pokoleniowej. Cyfrowe kompetencje stają się fundamentem życia zawodowego, a ich zdobywanie coraz częściej odbywa się poza murami szkolnych sal.
Mat. prasowy.

Nazywam się Maja i jestem redaktorką współtworzącą portal Świat Kobiet. Specjalizuję się w psychologii stylu życia, zdrowiu i modzie. Piszę z potrzeby dzielenia się inspiracją, wiedzą i kobiecym spojrzeniem na codzienność. W moich tekstach stawiam na autentyczność, empatię i praktyczne podejście – tak, by każda z czytelniczek mogła odnaleźć w nich coś dla siebie.