
Czy Polska to kraj wielkich możliwości, w którym można realizować ambitne projekty? Choć niemal trzy czwarte Polaków dostrzega nasz potencjał rozwojowy, jedna trzecia pozostaje sceptyczna co do możliwości realizacji dużych przedsięwzięć. Jednocześnie większość Polaków odczuwa dumę z własnych osiągnięć życiowych – szczególnie ze swojego wykształcenia, rodziny i dzieci. To kluczowe wnioski płynące z badań przeprowadzonych na potrzeby kampanii społecznej „We Did It In Poland”.
Polska pełna potencjału, ale ostrożna wobec dużych projektów
Według danych zebranych w ramach kampanii „We Did It In Poland”, aż 72 proc. Polaków uważa, że Polska dysponuje dużym potencjałem rozwojowym. Mimo tej pozytywnej wizji przyszłości, nadal 41 proc. ankietowanych uważa, że nasz kraj pozostaje w tyle za innymi państwami Europy, a 32 proc. twierdzi, że realizacja większych projektów w Polsce ma ograniczone szanse powodzenia. Co istotne, aż 69 proc. respondentów twierdzi, że Polacy potrafią działać wspólnie głównie w ramach okazjonalnych zrywów, co sugeruje wyzwanie związane ze współpracą i długofalowym myśleniem strategicznym.
Jak podkreśla Olga Kozierowska, pomysłodawczyni kampanii „We Did It In Poland” oraz prezeska Fundacji WłączeniPlus:
Naszym celem jest pokazanie, że Polska to innowacyjny kraj o dużym potencjale. Chcemy edukować społeczeństwo, że rodzime firmy i projekty potrafią z sukcesem rozwijać się także za granicą, przyczyniając się do rozwoju Unii Europejskiej.
Wykształcenie, rozwój i zaradność – powody do dumy
Polacy wysoko oceniają swój osobisty rozwój. Aż 60 proc. badanych deklaruje dumę z własnych osiągnięć i rozwoju osobistego. Szczególnie ważnym aspektem jest wykształcenie – ponad połowa (57 proc.) wskazuje je jako istotne źródło satysfakcji. Zarówno kariera zawodowa (51 proc.), jak i działania prospołeczne (31 proc.) również stanowią ważne elementy poczucia własnej wartości. Zaradność życiowa, wskazana przez 11 proc. respondentów, pokazuje, że Polacy nadal cenią sobie praktyczne umiejętności pozwalające radzić sobie w życiu.
Rodzina ponad dobrami materialnymi
Badanie jasno pokazuje, że prawdziwym powodem do dumy dla Polaków jest przede wszystkim rodzina. Dla ponad jednej trzeciej (36 proc.) respondentów najważniejszym powodem satysfakcji są dzieci, szczególnie wśród kobiet (aż 48 proc. matek). Z kolei mężczyźni częściej deklarują dumę z rodziny ogółem (20 proc. w porównaniu do 11 proc. kobiet).
Fot. i oprac. na podst.: mat. prasowy WłączeniPlus.