
Zarządzanie czasem ekranowym dzieci to jedno z największych wyzwań wychowawczych współczesnych rodziców. Badanie przeprowadzone przez platformę Novakid ukazuje istotne zmiany w korzystaniu z urządzeń ekranowych przez dzieci na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Pozytywnym zaskoczeniem jest sposób, w jaki ten czas jest wykorzystywany – odsetek rodziców, którzy informują, że ich dzieci spędzają ponad 6 godzin tygodniowo na zajęciach edukacyjnych online, wzrósł ponad 8-krotnie od 2022 roku. Raport zwraca również uwagę na metody, które rodzice stosują w celu kontrolowania internetowych treści.
W ostatnich latach wiele europejskich krajów wprowadziło ograniczenia dotyczące korzystania z telefonów przez dzieci w szkołach, a całkowity zakaz korzystania z takich urządzeń obowiązuje m.in. w Holandii. W Polsce placówki oświatowe mają w tej kwestii dużą swobodę, co budzi kontrowersje wśród rodziców. Platforma do nauki angielskiego dla dzieci online, Novakid, postanowiła zbadać, jak obecnie wyglądają nawyki dotyczące czasu spędzanego przed ekranem, zwłaszcza wśród dzieci w Polsce w wieku 4-12 lat.

Badanie Novakid: Zmiany w Czasie Spędzanym przez Dzieci przed Ekranem
W badaniu przeprowadzonym przez Novakid zebrano dane od ponad 5000 rodzin z 15 krajów, w tym z Polski. Wyniki tegorocznej ankiety zostały porównane z podobnym badaniem z 2022 roku. Uczestnikami badania byli rodzice uczniów korzystających z platformy Novakid, którzy dostarczyli informacji na temat sposobów, w jakie ich dzieci spędzają czas przed ekranem, ich stosunku do tego oraz metod kontroli rodzicielskiej.
Raport Novakid wskazuje, że jedną z najczęściej podejmowanych przez dzieci aktywności ekranowych jest nauka online, która stanowi 33% ich aktywności. Czas spędzany przed ekranem w celach edukacyjnych znacząco wzrósł we wszystkich badanych krajach. W 2022 roku 68% polskich rodziców twierdziło, że ich dzieci spędzają mniej niż dwie godziny tygodniowo na nauce online, podczas gdy tylko 4% przekraczało sześć godzin. W 2024 roku już 33% rodziców zauważyło, że ich dzieci spędzają średnio jedną godzinę dziennie na zajęciach edukacyjnych w Internecie. To ponad 8-krotny wzrost w ciągu zaledwie dwóch lat, co potwierdza rosnącą popularność tej formy nauki. Największy odsetek polskich dzieci poświęca na edukację od 3 do 6 godzin tygodniowo (40%).
Wyniki badania Novakid sugerują, że rosnąca popularność korzystania z ekranów w edukacji to pozytywny trend, który wskazuje na zwiększone wykorzystanie technologii do nauki w Polsce. Potwierdzają to także dane platformy Novakid, która w ciągu ostatnich dwóch lat odnotowała stały wzrost liczby użytkowników – liczba nowych rejestracji na platformie wzrosła o 32% od początku 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu w 2022 roku.
Jesteśmy zaangażowani w tworzenie platformy, która zachęca dzieci do spędzania swojego czasu ekranowego na nauce oraz treściach wspomagających ich prawidłowy rozwój – powiedział Max Azarov, dyrektor generalny i współzałożyciel Novakid. – Nasze połączenie gier edukacyjnych, interaktywnych zasobów do samodzielnej nauki, lekcji online i grupowych zajęć konwersacyjnych angażuje młodych uczniów w poznawanie języka angielskiego w ciekawy dla nich sposób – dodał Azarov.

O ile czas spędzany online na nauce jest oceniany przez rodziców jako pożyteczny, to większy niepokój budzą potencjalne negatywne skutki gier i filmów online. Te obawy podkreślają znaczenie monitorowania aktywności cyfrowej dzieci oraz promowania zdrowych, zrównoważonych nawyków korzystania z technologii. W związku z dynamicznie rosnącą popularnością nauki online coraz bardziej widoczna staje się konieczność zwiększenia świadomości dotyczącej treści, z jakimi dzieci mogą się spotkać w sieci.
W równoważeniu zaufania i kontroli w zarządzaniu czasem spędzanym przed ekranem większość rodziców preferuje monitorowanie sposobu korzystania przez dzieci z urządzeń cyfrowych, co często uzupełniają umowami z dzieckiem (67%). Wykorzystywanie minutników (13%) lub dedykowanych aplikacji (30%) jest również powszechne, szczególnie gdy dzieci zabierają urządzenia do szkoły lub na wycieczki.


Choć rozrywka często dominuje nad edukacją w codziennym użytkowaniu ekranów, kluczem może być połączenie obu tych elementów. Eksperci widzą w zabawie duży potencjał edukacyjny — może ona rozwijać kreatywność, zwiększać motywację i wspierać procesy uczenia się. Potwierdza to ponad 50% ankietowanych rodziców z Polski.
Wyobrażamy sobie przyszłość, w której treści edukacyjne są dla dziecka zabawne i angażujące, podobnie jak gry – dodał Azarov. – Program Novakid zawiera interesujące historie, komiksy, filmy i piosenki, dzięki czemu dzieci uczą się chętnie, nawet bez bezpośredniego udziału rodziców.

Jak wynika z badania Novakid gry edukacyjne oraz aplikacje stanowią obecnie 52% dydaktycznego czasu w sieci, co odzwierciedla ich rolę skutecznego narzędzia edukacyjnego. Dla kontrastu, 34% czasu spędzanego przed ekranem poświęcone jest na zajęcia online, a 37% na czytanie i szukanie informacji do zadań domowych. Tendencja ta potwierdza potencjał opracowywania aplikacji, które łączą zajęcia online, zadania domowe, filmy edukacyjne i dyskusje tematyczne.

Według wyników badania Novakid, 46% dzieci spędza podobną ilość czasu na rozrywce i nauce, co może świadczyć o zdrowym i odpowiedzialnym podejściu do technologii zarówno ze strony rodziców, jak i młodych użytkowników Internetu.
Zdalna nauka otwiera przed dziećmi nowe możliwości rozwoju, umożliwiając przemyślane i angażujące wykorzystanie technologii. Edukacyjne gry oraz interaktywne treści nie tylko wspierają proces nauki, ale także sprawiają, że staje się ona ciekawsza, bardziej dostępna oraz niezwykle praktyczna i wygodna. Mimo to kluczowe jest, aby rodzice zachowali równowagę między zaufaniem a kontrolą, monitorując czas spędzany przed ekranem i dbając o zdrowe nawyki korzystania z technologii.
Fot. i oprac. na podst.: mat. prasowy Novakid.