W 2021 roku w Polsce 126 tysięcy kobiet na stanowiskach kierowniczych pracowało w sektorze handlu. Kobiety stanowią 43% osób na kierowniczych stanowiskach w kraju, co daje Polsce drugie miejsce w Europie. Które sektory są najbardziej otwarte na kobiecą inicjatywę?
Kobiety kierowniczki – najwięcej jest ich w handlu
Dane Eurostatu z 2022 roku pokazują, że w Polsce aż 43% stanowisk kierowniczych piastują kobiety. Szczegółowa analiza konkretnych sektorów rynku ukazuje, że spośród niespełna półmilionowego grona kierowniczek, aż co trzecia z nich (126 tysięcy) pracuje w handlu.
Na drugim miejscu znalazła się administracja publiczna, gdzie liczba kobiet kierowniczek wynosiła 51 tysięcy, a na trzecim przemysł z 47 tysiącami kobiet na stanowiskach kierowniczych. Te liczby pokazują dominację handlu w zakresie kobiecej reprezentacji na stanowiskach kierowniczych. Reprezentacja kobiet w zarządach spółek giełdowych jest jednak znacznie niższa i wynosi zaledwie 24%.
Z analizy danych z KRS przeprowadzonej przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet wynika, że w 2021 r. liczba kobiet na stanowiskach prezesów wynosiła 19,5%, a członków zarządów 25%. Oznacza to, że aż 80% stanowisk prezesów i 75% stanowisk członków zarządu zajmują mężczyźni – mówi Magdalena Żmuda, COO Orion Media Group i pomysłodawczyni inicjatywy dla kobiet z branży digital marketingu Orion Woman
W jakich branżach rozwijają się przedsiębiorczynie?
Według raportu „Biznes na wysokich obcasach” Polskiego Instytutu Ekonomicznego, na koniec 2023 roku kobiety były właścicielkami 34% wszystkich jednoosobowych działalności gospodarczych w Polsce. W przypadku tych działalności, co piąta przedsiębiorczyni działała w handlu. Na kolejnych miejscach znalazły się firmy związane z opieką zdrowotną i pomocą społeczną, działalnością profesjonalną, naukową i techniczną oraz usługami.
Jednak raport wskazuje, że w zarządach polskich spółek handlowych pod koniec pierwszego kwartału 2023 roku zasiadało jedynie 25% kobiet. Mimo dużej aktywności kobiet w tej branży, dominacja mężczyzn na najwyższych stanowiskach pozostaje bardzo wyraźna. Dodatkowo, dane GUS nadal wskazują na znaczącą lukę płacową między płciami.
Jeśli chodzi o jednoosobowe działalności gospodarcze, według danych Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) z 2023 roku, kobiety przeważają w branżach takich jak opieka zdrowotna i pomoc społeczna, pozostała działalność usługowa oraz edukacja. W pozostałych sektorach, takich jak zakwaterowanie i gastronomia, finanse i ubezpieczenia czy przetwórstwo przemysłowe, dominują mężczyźni.
Kobiety liderkami w marketingu i reklamie?
W branży, którą reprezentuję, tj. reklama i marketing, pomimo że kobiety stanowią większość, to często stoją w drugim szeregu. Równość i jawność wynagrodzeń, więcej kobiet na wyższych stanowiskach, takie same szanse zawodowe jak w przypadku mężczyzn – to tylko niektóre konieczne zmiany, które kobiety wskazały w badaniu #PoStronieKobiet – mówi Magdalena Żmuda.
Wyniki badań przeprowadzonych w Ameryce Północnej na bazie danych z LinkedIn (od maja 2020 roku do maja 2021 roku) pokazują, że w USA marketing to branża, w której kobiety dominują na kluczowych stanowiskach. Stanowią one 76% marketing coordinatorów, 73% social media managerów czy 69% brand managerów, a to tylko kilka kluczowych pozycji w tym sektorze.
Polski raport #PoStronieKobiet z 2022 roku wskazuje jednak na problemy z równością w polskiej przestrzeni marketingowej i brak wyraźnych liderek rynku. Z tego względu warto dbać nie tylko o równość w polskich przedsiębiorstwach, ale także o budowę marek osobistych i kreację personal brandingu, nawet gdy pracuje się dla organizacji.
Fot. i oprac. na podst.: mat. prasowe Orion Woman.