Kiwi.com prezentuje pierwszy comiesięczny Disruption Report

Konflikt na Bliskim Wschodzie doprowadził do 120-procentowego wzrostu liczby zakłóceń w lotach na całym świecie

W czerwcu Kiwi.com ochronił klientów dotkniętych zakłóceniami lotów, wypłacając ponad 1 milion euro

Kiwi.com, wiodąca firma travel-tech, opublikowała swój pierwszy comiesięczny raport o zakłóceniach w lotach, Disruption Report, który wskazuje, że tylko w czerwcu odnotowano 120-procentowy wzrost zakłóceń w lotach na całym świecie, w porównaniu z rokiem poprzednim. Wzrost spowodowany głównie trwającym na Bliskim Wschodzie konfliktem, ujawnił nie tylko kruchość globalnego transportu lotniczego, ale i rosnące znaczenie narzędzi wspierających podróżujących. Raport Kiwi.com wskazuje, że konflikt na Bliskim Wschodzie w minionym miesiącu stanowił ponad 87% wszystkich zakłóceń w lotach na świecie. Ogółem globalny wskaźnik zakłóceń wyniósł 3,84%, podwajając się w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku.

Nieprzewidywalność podróży w cieniu globalnych zakłóceń

Dla wielu podróżnych jednym z największych źródeł niepokoju jest ryzyko odwołania lotu i konieczność niespodziewanego powrotu do domu, często połączone z obawą utraty poniesionych kosztów. Jak wynika z badań konsumenckich, przeprowadzonych przez Kiwi.com wśród Polaków, ponad 30% deklaruje, że problem ten ich dotyczy.*

Wydarzenia geopolityczne, szczególnie te z czerwca br., miały znaczący wpływ na wakacyjne plany tysięcy osób, wielu podróżnych musiało zrezygnować z wcześniej zaplanowanych wyjazdów i poszukać alternatywnych rozwiązań. Geopolityka to jednak tylko jeden z czynników, który może zakłócić przebieg podróży. Pierwszy Disruption Report opracowany przez Kiwi.com prezentuje główne przyczyny zakłóceń w podróżowaniu w czerwcu b.r.

Kluczowe przyczyny zakłóceń lotów w czerwcu 2025:

  • Akcje protestacyjne (7,82%), Fala strajków w Europie i Argentynie, a szczególnie w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech i Finlandii, przyczyniła się do wzrostu liczby zakłóceń. W rezultacie zakłócenia spowodowane akcjami protestacyjnymi dotknęły o 60% więcej pasażerów niż w roku ubiegłym.
  • Wydarzenia nieskategoryzowane (1,42%), Tragiczna katastrofa samolotu Air India AI171 w pobliżu Ahmadabadu miała negatywny wpływ na trasy międzynarodowe.
  • Ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego (1,41%), Problemy takie jak awarie radarów w Neapolu i limity lotów FAA na lotnisku Newark wpłynęły na rozkłady lotów.
  • Problemy operacyjne linii lotniczych (1,32%), Niewypłacalność linii lotniczych, takich jak Jetstar Asia i Silver Airways, przyczyniła się do odwołań lotów.
  • Klęski żywiołowe/zjawiska naturalne (0,42%), Erupcja wulkanu Lewotobi w Indonezji zakłóciła loty na i z Bali.
  • Przepisy rządowe (0,15%), w tym zakazy podróży wprowadzone przez prezydenta USA, które weszły w życie na początku czerwca.
  • Zamknięcia lotnisk (0,05%), np. tymczasowe zamknięcie lotniska w Zagrzebiu z powodu incydentu na pasie startowym.
Przeczytaj też:  Peruki jako modowy akcent: Jak je nosić i które wybrać?

Oliver Dlouhý, współzałożyciel i prezes Kiwi.com, powiedział: „Wspieranie naszych klientów w przypadku wystąpienia zakłóceń jest jednym z fundamentów naszej strategii i rozwoju produktów. Jesteśmy świadomi, że potencjalne zakłócenia to jedna z kluczowych przyczyn niepokoju, odczuwanego przez podróżujących. Za pomocą wprowadzonej w ubiegłym roku Gwarancji Kiwi.com, wspieramy naszych klientów dotkniętych zakłóceniami lotów – wypłaciliśmy ponad milion euro pasażerom, których loty zostały zakłócone przez konflikt na Bliskim Wschodzie.”

Nie daj się obawom!

Gwarancja Kiwi.com to usługa wprowadzona w 2024 roku, która rozwiązuje główne problemy związane z podróżami: ograniczone opcje biletów od linii lotniczych, obawy dotyczące udostępniania danych różnym przewoźnikom oraz problemy z uzyskaniem zwrotów pieniędzy lub nowych lotów po anulowaniu. Rozszerzona gwarancja oferuje szybkie zwroty kredytu Kiwi.com w przypadku, gdy nasz lot zostanie odwołany. Gdy plany podróży ulegną zakłóceniu, np. z powodu opóźnień, Kiwi.com wyszukuje najlepszy lot zastępczy w podobnym czasie. Firma pokrywa nawet wyższe koszty alternatywnych połączeń. Jako dodatkowy bonus gwarancja obejmuje również odprawę, więc podróżni nie muszą o niej pamiętać. Pozostaje im tylko przybyć na lotnisko i cieszyć się podróżą, w którą właśnie się udają.

Kiwi.com Disruption Report Raport powstał na podstawie autorskich danych Kiwi.com, obejmujących miliony tras lotniczych na całym świecie. Klasyfikuje on źródła zakłóceń w podróżowaniu według kategorii takich jak: sytuacja geopolityczna, strajki, problemy z kontrolą ruchu lotniczego (ATC), katastrofy naturalne i inne czynniki wpływające na globalną mobilność.

 *Badania przeprowadzone w marcu 2025 roku przez agencję badawczą Stem Mark. Metodologia: wywiady online (CAWI) Liczba wywiadów: 4595 (CZ: n=509, SK: n=505, HU: n=505, PL: n=1043, RO: n=1023, ES: n=1010)