Co drugi nastolatek z objawami ADHD bez diagnozy – czas na działanie, czas na Konkret!

Zaburzenia ADHD to temat, który wciąż nie jest w pełni zrozumiany w polskich szkołach i domach. Młodzież borykająca się z tym zaburzeniem często czuje się niezrozumiana, a jej potrzeby nie zostają odpowiednio dostrzegane. Wiele osób z ADHD poszukuje pomocy i odpowiedzi na swoje pytania w mediach społecznościowych, co prowadzi do rosnącego zjawiska samodiagnoz. Z tego powodu Fundacja Centrum CBT uruchomiła ogólnopolską kampanię „Konkret”, której sercem jest narzędzie online – Konkretnik. To pierwsze w Polsce darmowe narzędzie do wstępnego rozpoznawania objawów ADHD u nastolatków, które ma na celu ułatwienie rozpoznania problemów i skierowanie młodych osób do specjalistów.

ADHD? „Myślałam, że po prostu jestem gorsza”

Zanim kampania „Konkret” ruszyła, Fundacja Centrum CBT przeprowadziła rozmowy z uczniami, rodzicami i nauczycielami. Wynikało z nich, że młodzi ludzie często nie rozumieją swoich trudności. Zamiast szukać pomocy, traktują swoje objawy jako coś, z czym muszą żyć. „Myślałem/am, że jestem leniwy/a” – takie stwierdzenia były powszechnie wypowiadane przez młodzież. W wielu przypadkach dzieci nie wiedzą, gdzie szukać pomocy, a szkoła nie dysponuje odpowiednimi narzędziami, by wesprzeć ich w rozwiązywaniu trudności.

Warto podkreślić, że nieleczone objawy ADHD mogą prowadzić do poważniejszych problemów, w tym depresji, zaburzeń lękowych, czy niskiej samooceny. Problem ten dotyczy szczególnie dziewcząt, które często przejawiają mniej oczywiste objawy, jak trudności w koncentracji i impulsywność, które mogą zostać błędnie przypisane do innych problemów.

ADHD a diagnoza – czas na Konkret

Z danych wynika, że tylko co drugi nastolatek z objawami ADHD otrzymuje właściwą diagnozę. Objawy takie jak nadpobudliwość czy trudności w koncentracji są mylone z depresją, przemęczeniem czy po prostu „zwykłą leniwością”. Problem narasta, ponieważ ADHD nie jest traktowane jako priorytet w systemie edukacji, co skutkuje brakiem odpowiedniego wsparcia w szkołach.

Przeczytaj też:  Polacy najczęściej emigrują do Niemiec w celach zarobkowych

„Myślałem, że to ja jestem gorszy, bo nie potrafiłem usiedzieć w miejscu i skupiać się na lekcji. Dopiero diagnoza pozwoliła mi zrozumieć, dlaczego mam te trudności” – mówi Bartłomiej Kolański, uczeń Szkoły w Chmurze, który otrzymał diagnozę ADHD i teraz potrafi lepiej zarządzać swoimi trudnościami.

Należy podkreślić, że ADHD może występować w różnych formach, które nie zawsze są łatwe do zdiagnozowania. Współczesne badania pokazują, że duża część młodzieży, w tym także młodsze osoby dorosłe, nie otrzymuje odpowiedniego wsparcia.

Konkretnik – proste narzędzie do wstępnego rozpoznawania objawów ADHD

Fundacja Centrum CBT, chcąc przeciwdziałać rosnącemu problemowi, stworzyła Konkretnik, darmowe narzędzie online, które pomaga wstępnie rozpoznać objawy ADHD u nastolatków. Jest to anonimowy, szybki test, który w ciągu kilku minut pozwala młodym osobom zorientować się, czy ich trudności mogą mieć związek z tym zaburzeniem. Po jego wypełnieniu, użytkownicy otrzymują konkretne, zrozumiałe wskazówki, jak dalej postępować i gdzie szukać pomocy.

„To nie jest diagnoza, ale może być przełomowym momentem dla nastolatka. Konkretnik daje jasno do zrozumienia: »Nie jesteś sam. Możesz coś z tym zrobić” – mówi Joanna Szyman, prezeska Fundacji Centrum CBT.

W ciągu miesiąca ponad 3200 młodych osób skorzystało z Konkretnika, a 2000 z nich zaczęło szukać pomocy po otrzymaniu wyników testu. To narzędzie jest pierwszym krokiem do zrozumienia swoich trudności i podjęcia działań.

Szkoła jako sojusznik

W ramach kampanii, Fundacja Centrum CBT uruchomiła także program edukacyjno-profilaktyczny dla szkół. Celem programu jest edukowanie uczniów oraz nauczycieli na temat ADHD i sposobów wsparcia młodzieży z tym zaburzeniem. Do tej pory 56 szkół w Polsce zgłosiło się do programu, który obejmuje pakiet materiałów, scenariusz lekcji i kurs online dla nauczycieli. Uczniowie, którzy skorzystają z Konkretnika, otrzymują szybkie wsparcie, a najbardziej aktywne szkoły mogą liczyć na nagrody, w tym warsztaty z psychologami.

Przeczytaj też:  Lidl Polska: znajdź wymarzony prezent dla swojego dziecka!

ADHD – czas na konkretne działanie

Kampania „Konkret” to inicjatywa, która ma na celu ułatwienie rozpoznania objawów ADHD, eliminację stygmatyzacji tego zaburzenia i zaprezentowanie skutecznych sposobów wsparcia młodzieży. Kluczowym elementem jest stworzenie przestrzeni do rozmowy o ADHD, w której młodzież, rodzice i nauczyciele będą mogli wymieniać się doświadczeniami i wiedzą, bez lęku przed oceną.

Zachęcamy wszystkich, którzy zauważają u siebie lub swoich bliskich objawy ADHD, do skorzystania z Konkretnika i rozpoczęcia drogi do odpowiedniego wsparcia. Czas na działanie!

Mat. prasowy.