Ponad 90% Polaków zadeklarowało, że dba o bezpieczeństwo swoich danych w sieci, starając się to robić, choć nie zawsze im to wychodzi. Jednak prawie połowa ankietowanych nie zdaje sobie sprawy, że kraj pochodzenia firmy może wpływać na jej podejście do ochrony prywatności użytkowników. Sztuczna inteligencja może stanowić jedno z zagrożeń dla bezpieczeństwa informacji w sieci. Z technologii wykorzystujących AI korzysta 44% Polaków, a ponad połowa z nich nie ma innego wyboru. Co czwarty badany nie wie, czy używane przez niego rozwiązania technologiczne bazują na sztucznej inteligencji.
Ponad jedna trzecia Polaków nie jest świadoma, czy pochodzenie firmy technologicznej, która dostarcza produkty lub usługi online z kraju Unii Europejskiej, ma wpływ na bezpieczeństwo przechowywanych danych, a 13% uważa, że nie ma to znaczenia. Te dane pochodzą z nowego reprezentatywnego badania ClickMeeting, lidera polskiego rynku narzędzi do webinarów, spotkań online oraz wsparcia pracy zdalnej i hybrydowej. Równocześnie 47% Polaków twierdzi, że zawsze dba o ochronę prywatności i bezpieczeństwa swoich danych w sieci. Niewiele mniej, bo 45%, stara się to robić, choć nie zawsze im się udaje, a 8% nie zwraca na to uwagi.
Wiele osób nie dostrzega związku między ochroną prywatności danych a krajem pochodzenia firmy, która je zbiera. Tymczasem firmy z Unii Europejskiej, które przechowują dane w UE, podlegają restrykcyjnym przepisom, takim jak RODO, zapewniając najwyższy poziom bezpieczeństwa. W ClickMeeting dbamy o ochronę prywatności – nasze serwery znajdują się w centrach danych w UE, spełniających surowe normy – podkreśla Tomasz Bołcun, Brand Manager ClickMeeting. – Niepokoi nas to, że prawie co dziesiąty Polak nie martwi się o ochronę swoich danych w sieci. Jesteśmy jednak świadomi niebezpieczeństw związanych z korzystaniem z nowoczesnych technologii. W naszym wcześniejszym badaniu na temat cyberzagrożeń w edukacji online prawie połowa ankietowanych wyrażała obawę przed przekazywaniem danych przez platformy edukacyjne innym firmom, a ponad ⅓ przed wykorzystaniem ich do szkolenia sztucznej inteligencji i projektowania nowych technologii.
Ponad 40% Polaków korzysta z rozwiązań AI
Z danych CBOS wynika, że prawie 40% Polaków postrzega sztuczną inteligencję jako większe zagrożenie niż szansę, podczas gdy 29% ma mieszane odczucia na ten temat. Z najnowszego badania ClickMeeting wynika, że 44% Polaków korzysta z oprogramowania i usług online, które wykorzystują technologię AI, przy czym ponad połowa z nich przyznaje, że robi to jedynie z braku alternatywy. Co czwarty respondent nie jest pewien, czy w używanych przez siebie rozwiązaniach technologicznych stosowana jest sztuczna inteligencja.
Podczas wyboru oprogramowania i usług online, kwestie związane z bezpieczeństwem, ochroną prywatności oraz zgodnością z przepisami RODO mają kluczowe znaczenie tylko dla co piątego polskiego konsumenta. Tymczasem, dostępne dane wskazują, że ponad jedna trzecia polskich firm odnotowała w ubiegłym roku wzrost liczby cyberataków w porównaniu do roku wcześniejszego. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej złożone, a Europol przewiduje, że w najbliższym czasie nastąpi gwałtowny wzrost cyberprzestępczości wspieranej przez sztuczną inteligencję.
Fot. i oprac. na podst.: mat. prasowy ClickMeeting.